2012. február 5-én rendezték meg a 46. Super Bowlt Indianapolisban, a New York Giants és a New England Patriots részvételével. Az eseménnyel kapcsolatban felkérték a Rockport Analytics LLC-t, egy globális szinten felmérésekkel, kutatásokkal foglalkozó, a pennsylvaniai West Chesterben bejegyzett vállalkozást, hogy készítsen kutatást a Super Bowl gazdasági hatásairól Indianapolisra és környékére vonatkozóan. Az ennek a kutatásnak az eredményeként elkészült tanulmányban csak olyan tételek kerültek feltüntetésre, amelyek számszerűsíthetőek voltak, és igyekeztek kiszűrni a helyi lakosság pénzköltésének hatásait, amelyek a Super Bowl nélkül is felmerültek volna. Emellett építettek arra is, hogy a gazdasági hatás vizsgálatakor ügyeljenek arra, hogy a Super Bowl miatt realizálódó bevételeket korrigálják a Super Bowl miatt kieső turizmus következtében elmaradó bevételekkel. Ezáltal a Super Bowl hatása sokkal realisztikusabban számszerűsíthető lett.
A Rockport a Super Bowlt felvezető tíz napra készítette el elemzését, vagyis az elemzésben szereplő egyes számok mind 2012. január 27. és 2012. február 5. között realizálódtak.
Az elköltött pénzmennyiség: A felmérés szerint a Super Bowl következtében a régióban 384 112 000 dollár került elköltésre. Ennek 69 %-a, 264 003 000 dollár volt köszönhető a mérkőzés miatt megjelent szurkolóknak, látogatóknak, 67,8 millió dollárt költöttek a média megjelenő képviselői, az egyes rendezvények költsége pedig 26,9 millió dollárt tett ki összesen. 25,3 millió dollárral szerepeltek az egyéb pénzáramlások, pl. önkormányzati költségek, infrastrukturális beruházások.
Az elköltött 384 millió dollárból 42 millió dollárt tettek ki azok a tételek, amelyek helyi forrásból származtak, így a pár napra a városba látogató turisták hatása (a kívülről érkező pénzköltés) összesen 342 millió dollár pluszt eredményezett.
A látogatók száma és a vendégéjszakák: A mérkőzés miatt a városba érkezők száma meghaladta a 116.000 főt, akik közül a stadionba 68.500-an tudtak bejutni. Az összes Super Bowl hetében felmerülő programra több mint 265.000-en érkeztek a városba. A Super Bowl miatt megmozduló emberek összesen 472.000 vendégéjszakát töltöttek Indianapolisban, amelyből a több éjszakára szállást foglalók száma 361.000 volt, a fennmaradó 111.000 főbe pedig azok tartoztak, akik legalább 50 mérföld távolságból érkeztek a városba, de nem töltöttek ott több napot. Szobánként átlagosan 1,61 főt fogadtak be a hotelek. A Super Bowl napján és az azt megelőző négy napban az indianapolisi hotelek 93 %-a volt kihasználva, a belvárosi szálláshelyek 99 %-os kihasználtsággal működtek. A négy nap alatt az átlagos szobaár 290 dollár volt éjszakánként, az azt megelőző napon alig kevesebbet, 280 dollárt kellett fizetni. Az átlagos szobaárak a városban és környékén, a Super Bowlt megelőző öt évben átlagosan 99,5 dollárt tettek ki.
A mérkőzésre látogatók pénzköltése: Ahogy azt már említettem, a mérkőzés miatt megjelenő turisták összesen kicsivel több mint 264 millió dollárt költöttek. Az ő pénztárcájuk személyenként napi 571 dollárral vékonyodott. Átlagosan a városba érkező turisták korábban 221 dollárt költöttek személyenként Super Bowl mentes időszakban. Az elköltött pénzmennyiség szektoronként:
Hatás Indianapolis GDP-jére: A 384 112 000 dollár elköltött pénzmennyiségből a Rockport elemzése szerint 60 337 000 dollár azonnal elhagyta Indianapolist és vonzáskörzetét, így a jelentkező GDP a Super Bowlnak köszönhetően 323 775 000 dollár volt. Ez azt jelenti, hogy minden 1 dollárból 84 centet sikerült Indianapolisban tartani. A külső forrásból érkező (máshonnan elvont) GDP 294 335 000 dollár, míg a mérkőzésre látogatók következtében realizálódó GDP 217 984 000 dollár volt. A GDP szektoronkénti bontásban:
Munkahelyek, munkabérek: A 323 775 000 dollár legnagyobb részét a bérköltségekre forgatták vissza. Helyben a Super Bowl 5.536 új munkahelyet teremtett, amiből 3.632 jött létre a mérkőzés és a hozzá kapcsolódó rendezvények következtében. A teremtett munkahelyek megoszlása szektoronként:
Az 5.536 teremtett munkahely összes bérköltsége 203 219 000 dollár volt. A bérek megoszlása szektoronként:
Adók: A tíz nap során összesen 88 619 000 dollár folyt be adó címén az erre jogosult intézményeknek. A amerikai kincstárba ebből körülbelül 42 716 000 dollár, az államnak 24 716 000 dollár, míg a megyéknek 21 030 000 dollár jutott. Az államnak jutó adó mennyisége a éves befolyó adó 8 %-át tette ki.
Figyelembe nem vett egyéb hatások: Az elemzés elkészítése során nem számszerűsítették azokat a hatásokat, amelyek a Super Bowlra felkészülés időszakában foganatosított felújítások eredményei. Emellett fontos terület még a média kitettség is. Nem építették a jelentésbe azt, hogy mekkora reklámot csapott Indianapolis városának az, hogy állandóan a különböző médiumokban szerepelt. Ennek egyik jelentős hatása lehet a turizmus fellendülése, amelynek pénzben kifejezett értéke a Rockport becslései szerint 81,8 és 169,5 millió dollár közé eshet.
Korrekciók és végeredmény: Annak érdekében, hogy minél inkább elfogadható elemzés készüljön, a kapott számokkal szembeállították az elmúlt öt év átlagos statisztikáit hasonló területeken a turizmussal kapcsolatban. Átlagosan ebben a tíz napban a turisták 46 891 000 dollárt költöttek Indianapolisban, amely 45 884 000 dollár GDP-t eredményezett. A turizmus ebben az időszakban átlagosan 847 álláshelyet tartott fent, az ő bérük pedig átlagosan 26 877 000 dollár volt. A befolyó adók a tíz nap alatt átlagosan 11 927 000 dollárt értek el.
Összevetve a számokat a korábban leírt és bemutatott adatokkal, megkapjuk a Super Bowl számszerűsített hatását:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése